@ cleveland.com

http://www.cleveland.com/nation/index.ssf/2013/10/los angeles times riles climat 1.html

Writers asserting that climate change is a hoax or is not caused by man will not get letters
published in the Los Angeles Times. (Kevork Djansezian, AP file photo)

Cliff Pinckard, Northeast Ohio Media Group By ClIiff Pinckard, Northeast Ohio Media
Group

Email the author | Follow on Twitter

on October 15, 2013 at 9:30 AM, updated October 15, 2013 at 9:33 AM

The arguments between climate-change skeptics and proponents can be quite fierce. It might be
worse than being locked in a room with two economists debating the state of the economy.

But is it an argument that is weighted equally with facts on both sides? That's another dimension
of the debate.

Proponents argue that 97 percent of climate scientists agree that global warming over the past
century is most likely caused by human activities, a figure disputed by deniers. Skeptics often
point to a petition signed by more than 31,000 scientists urging the U.S. not to enter into the
1997 Kyoto global warming agreement, a petition that draws plenty of criticism from global-
warming proponents.

The latest salvo comes with the release of a climate change report from the United Nations.
The report, which has more than 800 authors and 50 editors from dozens of countries, says
scientists are 95 percent confident that humans are responsible for at least "half of the observed
increase in global average surface temperatures since the 1950s.” (This report also brought
immediate rebuttal from skeptics.)

For the Los Angeles Times, this is game over for deniers. Editors there have decided to cease
running letters to the editor from skeptics. Paul Thornton of the Times explains the decision:

I'm no expert when it comes to our planet's complex climate processes or any scientific field.
Consequently, when deciding which letters should run among hundreds on such weighty matters
as climate change, | must rely on the experts -- in other words, those scientists with advanced
degrees who undertake tedious research and rigorous peer review. And those scientists have
provided ample evidence that human activity is indeed linked to climate change. ... The debate
right now isn't whether this evidence exists (clearly, it does) but what this evidence means for us.
Simply put, 1 do my best to keep errors of fact off the letters page; when one does run, a
correction is published. Saying "there's no sign humans have caused climate change™ is not
stating an opinion, it's asserting a factual inaccuracy.

It's a decision that did not sit well those in the conservative media world, such as Don Irvine
of the website Accuracy in Media:


http://www.cleveland.com/nation/index.ssf/2013/10/los_angeles_times_riles_climat_1.html

Thornton is firmly in the camp that believes humans are causing global warming, which most
believers now call climate change, since there has been no significant warming in 15 years. And
who can dispute that the climate changes? Thus, Thornton has decided that the Letters section,
which is supposed to be an open forum for readers, will no longer publish letters from those who
disagree with him on the issue. Period, end of argument. So much for free speech.

Noel Sheppard of NewsBusters.com challenges Thornton to name scientists with advanced
degrees who believe man is responsible for climate change. Sheppard then says he'll provide a
list who disagree. "I guarantee I'll name more than he does," Sheppard says:

Now in fairness, anthropogenic global warming skeptics don't all believe manmade carbon
dioxide has no connection to the rise in temperatures since 1850. Many just believe it's negligible
and that other factors are far more important. However, there certainly are many credible
"scientists with advanced degrees" that believe carbon dioxide is not at all connected to the
recent rise in temperatures. In fact, many believe that atmospheric carbon dioxide levels lag
temperature rises, meaning that such levels increase subsequent to warmer temperatures. ...
Sadly, I'm also sure Thornton nor anyone else at the Times believes these "scientists with
advanced degrees" are credible. Funny how liberal media members only think scientists they
agree with should be heard.

The deniers are kidding themselves, say Dan Becker and James Gerstenzang of the Safe Climate
Campaign, writing in USA Today. They argue that skeptics and the scientists the quote are so
off-the-mark on global warming that they wonder why anyone is still paying attention to
them:

In short, the global warming deniers are as wrong as the smoke-blowers who said in the 1960s
that a pack a day was fine. No one seriously argues today that tobacco isn't bad for you -- and if
they did, no one would listen. But the Marlboro Men of global warming still draw attention as
they deny the consensus conclusion that burning fossil fuels in power plants, cars and factories is
trapping heat in the atmosphere. They deny that this will raise sea levels, bring more violent
storms, and worsen droughts and heat waves. What are they smoking?

Jeff Nesbit of U.S. News & World Report notes the Times is not the only media outlet
challenging the assertions by global-warming deniers. Popular Science has shut down
comments on its website:

A politically motivated, decades-long war on expertise has eroded the popular consensus on a
wide variety of scientifically validated topics. Everything, from evolution to the origins of
climate change, is mistakenly up for grabs again. Scientific certainty is just another thing for two
people to "debate" on television. And because comments sections tend to be a grotesque
reflection of the media culture surrounding them, the cynical work of undermining bedrock
scientific doctrine is now being done beneath our own stories, within a website devoted to
championing science.

These moves might be the signs of a "quiet editorial revolution,” Nesbit says:



Newspaper and magazine editors are calling out deniers - including members of Congress - who
ignore scientifically and economically accurate facts when it's convenient to do so. And they're
refusing to print pieces, including letters to the editor, based on falsehoods. It's about time. ...
Issues in a democracy need to be argued and debated. But there are also facts beyond dispute,
and it's good to see editors and media leaders rediscovering this time-honored concept.

But Myron Ebell, director of the Center for Energy and Environment at the Competitive
Enterprise Institute and a leading global-warming skeptic, tells the Washington Times the Los
Angeles Times' decision unfairly eliminates the political arguments surrounding the climate-
change issue:

By rejecting such letters, skeptics say the newspaper isn't merely avoiding factual inaccuracies,
it's taking sides in a political debate. "I do think the climate-change agenda is a scheme by leftists
to curtail personal freedom, reduce access to energy and make the world poorer,” said Mr. Ebell.
"Apparently this means [the Los Angeles Times is] not going to let someone make a political
point, and one of the things most interesting about the letters are their political points."

Skeptics might argue this proves there is a media bias in regard to climate change. Media
Matters would disagree. According to its study, climate-change deniers received more time on
the networks after the recent release of the U.N. report, especially on Fox News, with 69 percent
of its guests casting doubt. From Mother Jones:

What's the big picture here? Overall, the body of coverage couldn't be called terrible. Yet the
Media Matters report shows that climate skeptics still get plenty of air time, and one of their top
talking points, the ""pause,"" filtered deeply into press coverage. As a result, we can infer that the
press, overall, sowed a great deal of doubt about climate science in the past two months.
Scientists and journalists alike have some reckoning to do.

© 2013 cleveland.com. All rights reserved.



